Televisionen och dess påverkan

Åtskilliga medieteoretiska studier har gjorts på TV som medium och hur det påverkar oss vanliga medborgare i allt i från hur vi tänker, konsumerar och agerar i det vardagliga livet. Hur pass stor påverkan reklam på TV har är svårt att veta då det är svårmätt trots allt. Men med tanke på hur många varumärken som gjort sig kända genom TV så är det utan tvekan så att TV har en stor påverkan på oss människor. På tv.nu kan man se en lista på en mängd olika kanaler och vilka TV-program som går vid vissa specifika tider. http://kasinopedia.se/ är en domän som har skrivit en del intressanta artiklar inom spelsegmentet.

Bland annat dividerar sajten en hel del om den så kallade ”svarta lådan” inom medieteori. Den går ut på att sändaren stoppar in något i den svarta lådan – den tolkas sedan av mottagaren. Beroende på mottagarens kön, etnicitet, social status och utbildning så tolkar denne person budskapet från sändaren på olika sätt. Något i den stilen.

En kommentar på “Televisionen och dess påverkan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *